alexenanouk.reismee.nl

Vietnam

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie ons reisverslag over Vietnam willen lezen, een fantastisch en vooral mooi land! We zijn in verschillende gebieden geweest:

Hanoi

Op 2 september zijn we om 6:00 geland in Hanoi. Ons hotel stond in de old quarter (het bruisende centrum van de stad). We hebben daar een echte cultuurschok ondervonden, we keken onze ogen uit. Enorme drukte, heel veel mensen en scooters op straat. Mooi om te zien was ook dat er ’s avonds allemaal kleine krukjes op straat werden gezet waar de Vietnamezen gezamenlijk aten. Ook wij hebben de eerste avond meteen typisch Vietnamees gegeten (lekkere springrolls en curry). Wel bij een goed restaurant want we zijn door dezen en genen behoorlijk gewaarschuwd voor darmklachten ;-).

De volgende dag zijn we nog naar een kathedraal en literatuurtempel geweest en kwamen we Pascal en Bregje tegen waar we de rest van de dag mee hebben doorgebracht. De dag hebben we afgesloten in een skybar.

Hoa Lu & Tam Coc

Nadat wij de oude hoofdstad van Vietnam (Hoa Lu) hebben bezocht, zijn wij naar Tam Coc gereden waar wij een leuke boottocht hebben gedaan. Heel bijzonder, ook omdat de Vietnamezen niet met hun handen maar met hun voeten roeien. Vervolgens zijn wij langs rijstvelden en boerderijen gefietst. Prachtig, ook al waren de fietsen iets te klein en moesten we uitkijken voor koeien en kippen die midden op de weg liepen ;-).

Halong Bay

Wij hebben een mooie 3-daagse cruise gedaan waarbij wij 1 nacht op het schip en 1 nacht op een eiland hebben geslapen. De reisorganisatie Vegatravel heeft een aantal leuke activiteiten voor ons georganiseerd, waaronder een spannende jungletocht op Cat Ba Island. Wij moesten over boomstammen kruipen om een rivier te passeren en een steile berg beklimmen. Tussendoor grote spinnen gezien, waar niet iedereen even blij mee was. Maar op het einde heeft iedereen de top bereikt en werden we beloond met een mooi uitzicht over het platteland! Gedurende de hele cruise hebben we heerlijk Vietnamees gegeten en konden wij heel veel mooie rotsformaties bewonderen.

Phong Nha

Vanuit Hanoi hebben wij de nachttrein richting Phong Nha gepakt. In Phong Nha hebben wij 2 nachten in een gezellige farmstay doorgebracht. Wij hebben een grottentour gedaan met als absolute hoogtepunten zwemmen in een rivier, lunchen midden in de jungle en zwemmen in een donkere grot met veel vleermuizen om je heen. De volgende dag hebben we een tour geboekt naar Hue met een stop in de gedemilitariseerde zone van de Vietnamoorlog. Hier hebben we tunnels en een museum bezocht.

Hue en Hoi An

In Hue hebben we 1 nacht geslapen en hebben daar de citadel (de oude keizerlijke stad) bezocht. We kwamen onderweg een groep Vietnamese studenten en hun lerares tegen en hebben een half uur met ze gesproken zodat zij (en ook wij) Engels konden oefenen. De dag erna zijn we via een mooie route (o.a. de Hai van Pass) naar Hoi An gereden waar we 4 nachten hebben geslapen. We hebben geslapen in een zogenaamde homestay, met eigen dakterras en buitenbad. Hoi An vonden we het mooiste Vietnamese stadje dat we hebben bezocht. Heel sfeervol met mooie huisjes, lampionnen en een scootervrije binnenstad (wat een verademing!). Daar hebben we maatpakken en maatjurkjes laten maken die we laten opsturen naar Nederland. Ook zijn we naar het strand geweest en hebben we een tour naar het nabijgelegen platteland gedaan waar we zelf ricepaper en noodles hebben gemaakt.

Ho Chi Minh City

Vanaf Da Nang zijn we naar Ho Chi Minh City gevlogen, waar we 2 nachten hebben geslapen. Deze stad is heel anders dan Hanoi, een stuk moderner. Uiteraard hebben wij de Cu Chi tunnels en de grote markthallen bezocht. In de avond was er een feest midden in het centrum van Ho Chi Minh City, met allerlei podiumpjes en gezelligheid. We hebben Vietnam afgesloten met lekkere drankjes in een skybar, met een schitterend uitzicht over de stad.

Op naar Myanmar!

Groetjes,

Alex & Anouk

Gerard

Indrukwekkend wat jullie al allemaal gezien hebben. Goede reis naar Myanmar!

Annie

Een mooi verslag van zo'n mooi reis! Een hele goede reis in Myanmar en dat alles volgens schema mag verloren. We hopen snel weer van jullie te horen, hoewel dit in Myanmar wel moeilijk zal zijn.
Heel veel liefs?

Judith