alexenanouk.reismee.nl

Myanmar

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie nog steeds met ons meereizen en mooie reacties op onze blog achterlaten!   Hierbij ons reisverslag van Myanmar:

Yangon

Eerlijk gezegd vonden wij deze miljoenenstad niet zo mooi. Het stonk, het was vies en er waren veel zwerfhonden. Toch zijn er in deze stad ook leuke bezienswaardigheden. De gouden Schwedagonpagode was heel indrukwekkend. Hier raakten we bekend met het astrologisch systeem van Myanmar. De dag waarop je geboren bent bepaalt met wat voor een soort dier je verbonden bent. Wij zijn allebei op een woensdag geboren en derhalve gekoppeld aan de olifant (sterke en grote dieren – hier kunnen we ons in vinden  ). In de pagode hebben wij de olifant met water besproeid, hetgeen geluk brengt.

Daarnaast hebben we de grote liggende Buddha bezocht en zijn we met een trein naar een buitenwijk van Yangon gereden waar we een lokale groentemarkt hebben bezocht. Het feit dat wij de enige toeristen waren maakte dit uitstapje extra bijzonder.

Bagan

Nadat we de Duitse film ‘Das Traumhotel – Myanmar’ hebben gezien hebben wij besloten 4 nachten in dit heerlijke resort door te brengen. Het was inderdaad een droomhotel. We hadden een eigen villa en het uitzicht over Bagan was top. Het was erg rustig (23 gasten in totaal) waardoor we het grote zwembad voor onszelf hadden. Heerlijk  ! Op dag 3 hebben wij een scooter gehuurd en zijn we door Old Bagan gereden – een gebied vol met tempels en pagodes. Heel bijzonder om te zien en erg leuk om op de kleine zandwegen te crossen!

Trekkingtocht Kalaw-Inle Lake

Tijdens de 3-daagse trekkingtocht in de bergen hebben wij diverse dorpjes bezocht en hebben we genoten van prachtige landschappen en uitzichten. Wij hebben twee nachten bij lokale mensen geslapen, waarvan we de eerste nacht hebben doorgebracht bij de gids thuis. Wij werden steeds hartelijk ontvangen, maar moesten wel even wennen aan de primitieve omstandigheden (geen stromend water, hurktoiletten, slapen op de grond...). Ook werden we verrast door een aantal niet gewenste gasten, zoals spinnen en katten op ons 'bed'. De snurkende Spanjaard en de huilende wolven op straat hebben ook niet bepaald aan onze nachtrust bijgedragen. Desondanks was dit een unieke ervaring die we niet hadden willen missen! Nadat we in totaal bijna 70km hebben gewandeld, waren we blij dat ons eindpunt in zicht kwam: Inle Lake.

Inle Lake

Inle Lake is een groot meer tussen de bergen waar wij 4 nachten verbleven. Tijdens een boottocht hebben wij dorpen, tuinen en markten op het water gezien. Ook zagen wij diverse vissers die met hun benen roeiden. Bijzonder om te zien! Toevallig vond er rond deze tijd een groot festival op het meer plaats. Als onderdeel van dit festival werd een Buddha beeld middels een gouden schip verplaatst. Dit schip werd voorafgegaan door honderden boten met daarop feestende, beenroeiende mannen. Naast de boottochten hebben we ook nog een typisch Birmese kermis bezocht en van een  wijnproeverij in de bergen genoten.

Mandalay

De laatste stad die we hebben bezocht was gelukkig leuker en schoner dan Yangon. Hier hebben  we in totaal 3 nachten geslapen. Mandalay Hill is een echte aanrader; nadat je ongeveer 2000 treden omhoog bent geklommen en gevoelsmatig 5 liter vocht bent verloren, word je beloond met een schitterend uitzicht over de stad. Ook hebben we een tour gedaan naar 3 omliggende dorpen, waar we o.a. over de langste houten teak brug ter wereld hebben gelopen.

Hiermee eindigt ons avontuur in Azië. Next stop: Australia!!

Groetjes,

Alex & Anouk

Annie

Mooi verslag van een indrukwekkende reis! Prachtig!

Veerle

Wat superleuk om te lezen Anouk, veel plezier!!