alexenanouk.reismee.nl

Nieuw-Zeeland

Lieve familie en vrienden,

Hierbij het laatste reisverslag vanuit Nieuw-Zeeland! Op 4 november hebben we onze campervan in Auckland opgehaald en zijn we meteen richting het noorden gereden. Het was even wennen om in een camper te “wonen”. We hebben dan ook meerdere keren onze hoofden gestoten en zijn tegen elkaar gebotst. Bovendien ging het brandalarm 3 keer af tijdens het koken. Desondanks een prima manier om Nieuw-Zeeland te verkennen, je bent heel flexibel en hoeft geen rugzakken in- en uit te pakken .

Noordereiland, deel 1

Wij zijn begonnen bij de Bay of Islands waar we tijdens een boottocht veel dolfijnen hebben gezien. Bovendien hebben we Waitangi bezocht, waar in 1840 het verdrag tussen de Maori (de eerste inwoners van Nieuw-Zeeland) en de afgevaardigden van de Britse kroon werd getekend. Hier in Waitangi hebben we een indrukwekkende culturele show gezien van de Maori.

Daarna zijn we naar Cape Reinga gereden, helemaal in het noorden. Vanuit de vuurtoren heb je een eindeloos uitzicht over de zee. Volgens het geloof van de Maori verlaten de zielen van de doden hier het land. Om naar Cape Reinga te komen moesten we eerst een lang stukje rijden en kwamen we onder andere langs Te Paki. Daar hebben we 2 boards gehuurd en zijn we vanaf de steile zandduinen gegleden. Spannend, het ging namelijk best hard!

Ten zuiden van Auckland hebben we de Waitomo caves bezocht. In deze donkere grotten hebben we duizenden lichtgevende gloeiwormen gezien. Erg mooi, alsof je naar een sterrenhemel kijkt!

In Hamilton hebben wij vroeg in de ochtend een ballonvaart gedaan! Heel leuk verjaardagscadeau van Alex! Vanuit de lucht hadden we een prachtig uitzicht over het meertje van Hamilton, de stad zelf en het omringende platteland. Iets verder weg hebben we grote bergen en de opkomende zon gezien. Heel romantisch . Na deze bijzondere ervaring zijn we naar Lake Taupo gereden waar we 4 grote forellen hebben gevangen. Deze hebben we ’s avonds op de barbecue gegooid en gegeten.

Vanuit “windy Wellington” zijn wij met de boot naar het Zuidereiland gevaren.

Zuidereiland

Om bij te komen van de 3 ½ durende boottocht hebben we in Blenheim een leuke wijntour gedaan en direct een goede wijnvoorraad ingeslagen. De volgende dag zijn wij wederom vroeg opgestaan om op tijd bij het Nationaal Park Abel Tasman te zijn. Daar hebben we 4 uur lang gewandeld tussen prachtige stranden en het regenwoud. Op weg naar Greymouth hebben we een stop gemaakt bij de zogenaamde Pancake Rocks, die inderdaad heel erg op een stapel pannenkoeken lijken.

Een highlight van onze reis was de “Helihike” op de Franz Josef gletsjer. Na een korte helikoptervlucht stonden we ineens op een grote laag ijs. We hadden geluk dat wij die dag konden vliegen, aangezien alle vluchten van de afgelopen 7 dagen waren geannuleerd. We kregen speciale uitrusting waarmee we op de gletsjer konden wandelen. Schitterende omgeving, zeker ook omdat we prachtig weer hadden! In het dorpje hebben we voor het eerst goed kennis gemaakt met het nationale icoon van Nieuw-Zeeland: de kiwi! Een grote vogel, die alleen ‘s nachts actief is en bovendien erg schuw is. Het is bijna onmogelijk om de kiwi in het wild te zien. Jammer, want het is een bijzondere, leuke vogel (die niet kan vliegen).

Via Wanaka en Queenstown (de stad van de adrenaline) zijn we naar Te Anau en Milford Sound gereden. Dit is het gebied van de fjorden en de natuur is werkelijk schitterend. Wij konden watervallen, besneeuwde bergtoppen, laag hangende wolken en helder water bewonderen. Ook hebben we hier een aantal dolfijnen, zeehonden en geeloogpinguins gezien.

Na dit mooie natuurspektakel zijn we naar de steden Dunedin en Christchurch gereden. Tussen deze steden in liggen de Moeraki Boulders: grote bolvormige rotsen die verspreid over het hele strand liggen. In Christchurch en omgeving zijn de gevolgen van de grote aardbeving nog goed te zien; er vinden veel verbouwingen plaats en de meeste winkels zitten tijdelijk in zeecontainers.

Ook hebben wij Kaikoura bezocht waar we een walvistour hebben gedaan. Wij hebben inderdaad een paar grote walvissen gezien, maar ook talrijke, springende dolfijnen die heel dichtbij onze boot hebben gezwommen. Bijzonder! Na Kaikoura zijn we weer richting Picton gereden, waar wij op 28 november de boot terug naar het Noordereiland hebben genomen.

Noordereiland, deel 2

Wederom hebben wij na de overtocht een wijntour gedaan, deze keer in Martinborough. Ook hier hebben wij lekkere wijn geproefd (en gekocht), alvorens de volgende dag door te rijden naar de havenstad Napier. Deze stad is onder andere bekend vanwege de art deco-architectuur.

In Rotorua hebben wij vervolgens het geothermische gebied Wai-O-Tupo bezocht, een kleurrijk gebied met kokende modderpoelen, ingezakte kraters en zwavelgrotten. Dit gaat uiteraard gepaard met een stinkende zwavellucht die heel erg lijkt op de geur van rottende eieren. Maar dat neem je graag voor lief! In Rotorua hebben wij bovendien een Maori dorp bezocht en heeft Alex onder andere de Maori War Dance (de zogenaamde “Haka”) geleerd. De leuke, interactieve tour werd afgesloten met een traditionele hangi-maaltijd, lekker!

Wij eindigden onze lange reis in Auckland, ook wel de “city of sails” genoemd.

Helaas zit onze mooie reis er nu op, maar wij zijn bij om jullie binnenkort weer te zien!! Bedankt voor het volgen van onze blog en de talrijke, leuke reacties!

Tot snel in Nederland of Duitsland, Alex en Anouk

Stijn

Cool! Erg leuke dingen weer :)
Camper wel bevallen dus?
Ik had ff moeten zeggen dat je in zo'n ding continu je hoofd stoot idd ;)

Andrea

Gute Heimreise und bis hoffentlich bald im Klever Land :-))
Groetjes Andrea